Directed by Jazz: Music of Dexter Gordon


21 lutego 2020 20:30

Dodaj do kalendarza Google

W ramach projektu „Directed by Jazz” chcemy przybliżyć twórczość najwybitniejszych twórców światowego jazzu, którzy na stale zapisali się w pamięci wielu pokoleń muzyków i słuchaczy. Zaproszeni muzycy będą przedstawiać oryginalne aranżacje utworów, prezentując przegląd twórczości wybranego artysty. Nie zabraknie również własnych interpretacji i improwizacji. Za każdym razem skład zespołu będzie tematycznym odzwierciedleniem prezentowanego artysty. Koncerty w ramach „Directed by Jazz” to z jednej strony spotkanie z historią jazzu a z drugiej doskonała okazja do wysłuchania nietuzinkowych przedstawicieli tego gatunku.


Music of Dexter Gordon by Piotr Baron Quartet
Piotr Baron - saksofon tenorowy
Michał Tokaj - fortepian
Michał Barański - kontrabas
Łukasz Żyta - perkusja

Dexter Keith Gordon (27.02.1923 - 25.04.1990) - amerykański muzyk jazzowy, kompozytor, lider zespołów, pedagog i aktor. Jeden z pierwszych i jeden z najbardziej liczących się w muzyce jazzowej saksofonistów tenorowych, który w grze na swoim instrumencie zastosował stylistykę bebopu. Wystąpił w kilku filmach, m.in. w Round Midnight (1986), w którym grał postać nieco autobiograficzną – jazzowego saksofonistę Dale’a Turnera (pierwowzorami byli jednak dwaj inni muzycy: Lester Young i Bud Powell). Za rolę tę Dexter Gordon otrzymał nominacje do Oscara (w kategorii: Najlepszy aktor pierwszoplanowy) i Złotego Globu (Najlepszy aktor w dramacie). Laureat NEA Jazz Masters Award w 1986.


Pierwszy kontakt z muzyką Dexter Gordon rozpoczął od nauki na klarnecie, by już jako 15-latek przerzucić się na saksofon tenorowy. Od 1940 roku, przez ponad dwa lata, grał w zespole Lionela Hamptona. Później występował z Lee Youngiem, Fletcherem Hendersonem, Louisem Armstrongiem i Billym Ekcstine’m; prowadził też własny zespół. Do końca 1944 roku saksofonista był już dość dobrze zorientowany w nowych nurtach jazzu, a bezpośredni kontakt z czołowych przedstawicieli be-bopu ( z którymi spotkał się w orkiestrze Eckstine’a) zdecydował o jego stylistycznych preferencjach.W ciągu następnych kilku lat występował zarówno na Wschodnim, jak i Zachodnim Wybrzeżu USA całkowicie ignorując sztuczny, choć poręczny, podział na dwie formy bopu istniejący w początkach lat 50-tych. Jednym z jego partnerów był wówczas Wardell Gray, z którym dokonał kilkunastu znakomitych, po wielokroć naśladowanych przez innych, nagrań. Kariera Dextera Gordona w drugiej połowie lat 50-tych uległa zahamowaniu ze względu na jego problemy z narkotykami, ale już pod koniec dekady poradził sobie z uzależnieniem i wrócił na estradę. Lata 60-te i 70-te upłynęły mu na słynnych sesja nagraniowych oraz trasach koncertowych – zwłaszcza w Europie, gdzie mieszkał przez większość czasu. Po powrocie do USA w 1976 roku nagrał kilka wysoko cenionych płyt, na których zademonstrował niespotykaną dojrzałość stylu, który przy tym brzmiał świeżo i intrygująco. Być może z powodu nie najlepszej formy muzycznej, jaką przejawiał w ostatnich latach kariery w latach 80-tych nie cieszył się zainteresowaniem ze strony wielkich wydawnictw płytowych. W 1985 roku pojawiła się na rynku podwójna płyta wydana przez Blue Note Records (dla której w latach 60-tych zarejestrował wiele wyśmienitego materiału) z wyborem nagrań koncertowych artysty z lat 1978-79 pod tytułem „Nights At The Keystone” uzupełniona o nowe nagrania ( pozycja ta ukazała się w 1990 roku jako album trzy-płytowy pod tym samym tytułem). Niestety sukces zawodowy zbiegł się z dość sporym chaosem w jego życiu prywatnym. Momentem zwrotnym w jego karierze był występ w filmie „’Round Midnight” z 1986 roku, gdzie – tak po prawdzie – zagrał samego siebie. Za swoją rolę saksofonisty- alkoholika Gordon został nominowany do Oscara. - Dionizy Piątkowski, Jazz.pl

Piątek, 21.02.2020 | 20:30

BILETY
Normalny – 100 PLN
Ulgowy – 90 PLN

✱ Bilety są dostępne na naszej stronie internetowej www.12on14club.com / w kasie klubu / przed koncertem „na bramce” (jeśli pula biletów nie została wyczerpana).
✱✱ Bilety ulgowe przysługują posiadaczom klubowej karty VIP / dziennikarzom bez akredytacji / studentom i uczniom za okazaniem ważnej legitymacji.
✱✱✱ W przypadku ceny biletu powyżej 100 zł dla posiadaczy Karty Muzyka, Managera obowiązuje opłata w wysokości 50 % ceny podstawowej.
✱✱✱✱ Koncerty zaczynają się punktualnie. Zakup biletu gwarantuje miejsce siedzące. Posiadaczom Kart VIP przysługuje możliwość wyboru miejsca.

Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera

Email