Directed by Jazz: Hank Jones & Charlie Haden


26 lipca 2019 20:30

Dodaj do kalendarza Google

Serdecznie zapraszamy na piątkowy cykl koncertów pod nazwą „Directed by Jazz”.

W ramach projektu „Directed by Jazz” chcemy przybliżyć twórczość najwybitniejszych twórców światowego jazzu, którzy na stale zapisali się w pamięci wielu pokoleń muzyków i słuchaczy. Zaproszeni muzycy będą przedstawiać oryginalne aranżacje utworów, prezentując przegląd twórczości wybranego artysty. Nie zabraknie również własnych interpretacji i improwizacji. Za każdym razem skład zespołu będzie tematycznym odzwierciedleniem prezentowanego artysty. Koncerty w ramach „Directed by Jazz” to z jednej strony spotkanie z historią jazzu a z drugiej doskonała okazja do wysłuchania nietuzinkowych przedstawicieli tego gatunku.


W muzyczny świat Jones'a i Hadena zabiorą nas:

Paweł Kaczmarczyk - fortepian
Wojciech Pulcyn - kontrabas

Dwie legendy jazzu, basista Charlie Haden i pianista Hank Jones nagrali razem dwa albumu. Pierwszy w 1995 Steal Away, który otrzymał wiele nagród Grammy i był pierwszą płytą, nad którą wspólnie pracowali. Drugi po 15 latach Come Sunday. Niestety Come Sunday okazał się ostatnią płytą tego niezwykłego duetu bowiem Hank Jones zmarł w 2010 r. w wieku 91 lat, w niedługi czas po ukończeniu prac nad albumem. Europejska premiera płyty zbiegła się z przyznaniem artyście nagrody Jazz Master – najważniejszego tytułu w dziedzinie jazzu.

Hank Jones (31.07.1918 - 16.05.2010) - Jego pianistyka był esencją jazzu mainstreamowego. Peter Keepnews na łamach „New York Timesa” wyraził podziw dla jego wyobraźni, wszechstronności i stylu, w którym łączył rytmiczny drive pianistów z Harlemu, ze zręcznością Arta Tatuma i harmoniczną odwagą bebopu.

Przyszedł na świat w Vicksburgu, w stanie Missisipi, 31 lipca 1918 roku. Wychował się w Pontiaku w stanie Michigan, niedaleko Detroit. Miał trzech młodszych braci - Thada, Elvina i Paula, i dwie starsze siostry. Brat Thad stał się słynnym trębaczem i bandleaderem, a Elvin nowatorskim perkusistą, członkiem wielkiego Kwartetu Johna Coltrane’a.

W 1947 roku związał się ze słynnym cyklem koncertów Jazz at the Philharmonic, przez sześć lat grał w zespole akompaniującym Elli Fitzgerald. Nagrywał z Charlie’m Parkerem. Do swoich zespołów angażowali go klarneciści Benny Goodman i Artie Shaw. W 1958 zagrał na płycie Juliana Cannonballa Adderleya „Somethin’ Else”, obok Milesa Davisa i Arta Blakeya.

To właśnie Hank Jones akompaniował Marylin Monroe, kiedy sławna aktorka zaśpiewała Happy Birthday prezydentowi Johnowi Kennedy’emu podczas konwencji Partii Demokratycznej w nowojorskim Madison Square Garden.

Od 1959 roku przez 16 lat pracował jako etatowy pianista wytwórni CBS. W połowie lat 70. utworzył The Great Jazz Trio z Tonym Williamsem i Ronem Carterem

W połowie lat 90. zrobił furorę albumem „Steal Away”, w duecie z basistą Charlie’m Hadenem (natchnionej kolekcji hymnów i spiritualsów, melodii, na których obaj się wychowali), a potem serią dalszych nagrań, m.in. już w połowie następnego dziesięciolecia, z saksofonistą Joe’em Lovano („Joyous Encounter”) i wokalistką Robertą Gambarini („You Are There”).

Do końca życia Jones pozostawał nadzwyczaj aktywnym muzykiem. Występował na płytach Diany Krall, Christiana McBride’a czy Joe Lovano.

Charlie Haden (6.08.1937 - 11.07.2014) - jeden z najwybitniejszych kontrabasistów jazzowych. Haden zyskał sławę grając z Ornette Colemanem pod koniec lat 50. i w 60. Poza współpracą z Colemanem, Haden był również członkiem tria Keitha Jarretta, grał z Patem Methenym.

Haden urodził się w 1937 roku w stanie Iowa w rodzinie muzyków, z którą śpiewał w programach jednej z lokalnych rozgłośni radiowej gdy był jeszcze dzieckiem. W wieku 14 lat zachorował na polio. Choroba uszkodziła mu mięśnie gardła i struny głosowe, co sprawiło, że musiał zrezygnować ze śpiewania. Wówczas skoncentrował się na jazzie i grze na kontrabasie.

W drugiej połowie lat 50. Haden przeniósł się do Los Angeles, gdzie nawiązał kontakt z takimi muzykami jak Art Pepper, Paul Bley i Hampton Hawes. Ornette Coleman zaprosił go do swojego kwartetu, w którym grali również Don Cherry i Billy Higgins. Występy tego rewolucyjnego zespołu w nowojorskim klubie Five Spot w 1959 roku zaszokowały jazzowy establishment. Kwartet Colemana zainicjował nowy styl, który uwalniał muzyków od tradycyjnych schematów i rygorów (time no changes, let’s play the music not background). Wydane wówczas płyty o proroczych tytułach „The Shape Of Jazz To Come” i „Change Of The Century” należą do przełomowych nagrań w historii tej muzyki. Charlie Haden uczestniczył w kolejnych sesjach Colemana „This Is Our Music” (1960) i „Free Jazz” (1961), pojawiał się też na sesjach innych koryfeuszy nowej muzyki, jak m.in. John Coltrane („The Avant-Garde”), Alice Coltrane, czy Archie Shepp. Z powodu uzależnienia od narkotyków zniknął ze sceny na kilka lat.

W roku 1967 rozpoczął współpracę z Keithem Jarrettem, początkowo w trio z Paulem Motianem, a potem w kwartecie, gdy dołączył saksofonista Dewey Redman. Pod koniec lat 60. wspólnie z Carlą Bley powołał Liberation Music Orchestra, która łączyła eksperymentalny jazz bigbandowy z pieśniami ludowymi Ameryki Południowej i Hiszpanii z okresu wojny domowej. Muzyka ta była wyrazem protestu przeciwko wojnie w Wietnamie.

Trzykrotnie nagradzano Hadena nagrodą Grammy - za płyty: „Beyond the Missouri Sky” (z Methenym, 1997 r.), „Nocturne” (2001) i „Land of the Sun” (z kubańskim pianistą Gonzalo Rubalcabą, 2004 r.). W 2013 r. otrzymał nagrodę Grammy za całokształt twórczości. który w 2012 r otrzymał NEA Jazz Masters Award, najbardziej zaszczytne wyróżnienie amerykańskie w dziedzinie jazzu, przyznawane wybitnym artystom – na ogół pod koniec kariery – za całokształt dokonań.


START: 20:30
BILETY: 40 PLN

✱ Bilety są dostępne na naszej stronie internetowej www.12on14club.com / w kasie klubu / przed koncertem „na bramce” (jeśli pula biletów nie została wyczerpana).
✱✱ Posiadaczom kart muzyka, fotografika, dziennikarza i managera, przysługuje wolny wstęp.

Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera

Email