Directed by Jazz: Freddie Hubbard


5 lipca 2019 20:30

Dodaj do kalendarza Google

Serdecznie zapraszamy na piątkowy cykl koncertów pod nazwą „Directed by Jazz”.

W ramach projektu „Directed by Jazz” chcemy przybliżyć twórczość najwybitniejszych twórców światowego jazzu, którzy na stale zapisali się w pamięci wielu pokoleń muzyków i słuchaczy. Zaproszeni muzycy będą przedstawiać oryginalne aranżacje utworów, prezentując przegląd twórczości wybranego artysty. Nie zabraknie również własnych interpretacji i improwizacji. Za każdym razem skład zespołu będzie tematycznym odzwierciedleniem prezentowanego artysty. Koncerty w ramach „Directed by Jazz” to z jednej strony spotkanie z historią jazzu a z drugiej doskonała okazja do wysłuchania nietuzinkowych przedstawicieli tego gatunku.


Freddie Hubbard (7.04.1938 - 29.12.2008) - amerykański trębacz jazzowy. Hubbard współpracował m.in. z takimi wykonawcami jak: Herbie Hancock, Art Blakey, Jon Faddis, Roy Hargrove, Eric Dolphy, John Coltrane, Ornette Coleman, Dexter Gordon, Philly Joe Jones, Sonny Rollins, Slide Hampton czy J.J. Johnson. Brał udział w nagraniach do dwóch płyt uważanych za jedne z najważniejszych w historii free jazzu: Free Jazz: A Collective Improvisation Ornette’a Colemana z 1961 roku oraz Ascension Johna Coltrane’a (1965).

Freddie Hubbard urodził się 7 kwietnia 1938 roku w Indianapolis w stanie Indiana. W szkole uczył się gry na melofonie, tubie i trąbce. W rodzinnym mieście muzykował z braćmi Wesem i Monkiem Montgomery, przyjeżdżał do Chicago. W 1958 roku, mając 20 lat, przeniósł się do Nowego Jorku. Błyskawicznie znalazł się w orbicie najbardziej wpływowych muzyków, jak Philly Joe Jones, Sonny Rollins, J.J. Johnson, Slide Hampton, Quincy Jones. Przez półtora roku mieszkał w jednym pokoju z Erikiem Dolphym.

W roli lidera zadebiutował nagraniem dla wytwórni Blue Note w 1960 roku na płycie „Open Sesame” (na fortepianie grał McCoy Tyner, który był jeszcze jedną nogą w Jazztecie Benny’ego Golsona i Arta Farmera, a drugą już w kwartecie Coltrane’a). Kolejne jego płyty to m.in.: „Going Up” (Hank Mobley - ts, McCoy Tyner - p, Paul Chambers - b, Philly Joe Jones - dr), „Ready For Freddie” (jego pierwsze nagranie z Wayne’em Shorterem) i „Hub-Tones” (z Herbie’m Hancockiem).

W 1961 roku miesięcznik „Down Beat” dał Freddie’emu New Star Award. Potrafił grać lirycznie, nastrojowo, ale jego żywiołem była gra ostra, dynamiczna, w której mógł się wykazać inwencją. Dysponował szeroką paletę środków wyrazu, wprowadzał nowe efekty. Jego najgroźniejszym rywalem był Lee Morgan.

Ale już wcześniej, w 1960 roku, mając 22 lata wszedł do książek o historii jazzu, biorąc udział w rewolucyjnej sesji Ornette Colemana „Free Jazz” (w podwójnym kwartecie na drugiej trąbce grał Don Cherry), a potem również uczestniczył w takich awangardowych nagraniach jak „Blues And The Abstract Truth” Olivera Nelsona, „Out to Lunch” Eryka Dolpy’ego (1964), i „Ascension” Johna Coltrane’a (1965). Z Coltrane’em grał już wcześniej jako muzyk sesyjny na „Ole Coltrane” i „Africa Bass” (1961). Był równie sprawny w muzyce konwencjonalnej, jak i totalnej abstrakcji.

Momentem wzlotu było powstanie w 1977 roku super grupy V.S.O.P., którą stworzyli jego kompani z czasów Blue Note. Herbie Hancock, Wayne Shorter, Ron Carter i Tony Williams – to przecież dawni członkowie wielkiego kwintetu Milesa Davisa lat 60., w którym miejsce Milesa zajął właśnie Freddie Hubbard. Źródło: JazzForum

Piotr Schmidt - trąbka
Max Holm - fortepian
Wojciech Pulcyn - kontrabas
Sebastian Kuchczyński - perkusja

START: 20:30
BILETY: 40 PLN

✱ Bilety są dostępne na naszej stronie internetowej www.12on14club.com / w kasie klubu / przed koncertem „na bramce” (jeśli pula biletów nie została wyczerpana).
✱✱ Posiadaczom kart muzyka, fotografika, dziennikarza i managera, przysługuje wolny wstęp.

Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera

Email